Donnerstag, 2. August 2018

Portugalin reissu | Osa 3. Porto

Etelä-Portugalista Portoon matkustaminen sujui Ryanairin siivillä nopeasti ja halvalla. Junalla matka olisi kustantanut noin 50 euroa ja aikaa olisi kulunut kuutisen tuntia. Lentäen matkasta joutui pulittamaan 35 euroa ja matka-aika oli alle tunnin. Lentokoneessa puolet matkustajista tuntuivat koostuvan samanlaisiin verkkareihin pukeutuneesta urheilujoukkueesta, joka lähemmän tarkastelun perusteella paljastui S.C. Bragan jalkapallojoukkueeksi. Tuo joukkue oli viime kaudella Portugalin liigassa peräti neljäs. Portugalissa kolme kovinta joukkuetta (Sporting Lissabon, Benfica ja FC Porto) painivat täysin omassa kastissaan, sillä en usko esimerkiksi Espanjan maajoukkueveteraani Iker Casillasin ja muun FC Porton joukkueen käyttävän matkustamiseen Ryanairin reittilentoja. Laskeuduttuamme Portoon oli lentokentällä vastassa muutamia faneja, jotka ottivat eräiden pelaajien kanssa selfieitä. Meidän matkamme jatkui selfieiden sijaan kohti Porton keskustaa ja majoitustamme Oporto Invictus Hostellissa. Matka taittui parhaiten metrolla, joka oikeastaan muistutti enemmän osittain maanalla kulkevaa raitiovaunua kuin oikeaa metroa. Hostellimme alakerrassa oli Lissabonin tapaan muutamia baareja, joten kävimme ns. yömyssyllä ennen nukkumaanmenoa.

Makeiden yöunien jälkeen lähdimme kiertelemään kaupunkia. Kovin suurta eroa ei ensiksi huomannut Lissaboniin verrattuna. Koristeellisia rakennuksia, kirkkoja, näköalakukkuloita höystettynä graffiteilla ja lievällä anarkistisella asenteella löytyy tästäkin kaupungista. Säiden puolesta ei ollut taaskaan valittamista, joten kelpasihan sitä kierrellä Porton kaduilla ja kujilla. Porto sijaitsee Lissabonin tapaan joen varrella ja sieltä löytyikin paljon hienoja rakennuksia, jotka tuovat etäisesti mieleen jopa Kööpenhaminan, Etelä-Eurooppalaisella twistillä toki. Joen ylittävä silta on tehty Eiffel-tornin tyylillä ja siitä olikin hienot näkymät Porton historialliseen keskustaan. Sillan ylitettyämme menimme istumaan miellyttävään, mutta tuuliseen puistoon ja nauttimaan maisemista kylmien juomien kera. Kahta olutta supermarketista ostaessani joku kassalla ollut paikallinen höyläsi etukorttiaan, kun olin tekemässä ostoksiani, jotta sain ohrapirtelöni huomattavasti halvemmalla. Melkoista ystävällisyyttä!

Aikamme nautiskeltuamme jatkoimme matkaamme kohti hostelliamme, eri reittiä tosin. Näimme hienosti koristellun rautatieaseman ja yhden kaupungin pääkaduista. Tämä osa kaupungista olisi voinut olla vaikka suoraan Wienistä tai Salzburgista. Porton keskusta on todella kompakti ja joka paikkaan pääsee hyvin jalan. Kiertelyn jälkeen menimme hostellille hetkeksi lataamaan akkuja ennen illanviettoon siirtymistä. Halusimme mennä syömään kalaa, koska tähän asti emme sitä olleet Portugalissa tehneet ja kai sitä kerran pitää käydä kalaa syömässä kun tänne asti on tultu. Otin mustekalaa ja se kyllä maistui oikein hyvin. Kathrin kokeili Porton tunnettua portviiniä. Selvästi tavallista vahvemmalta se maistui. Ruokailun jälkeen kävimme muutamissa baareissa, mutta monet paikat olivat meidän makuumme turhan hienostuneita viinibaareja.

Hostellissamme oli onneksi myöhäinen Check-out, joten saimme nukkua mukavan pitkään. Meillä oli vielä aikaa ennen iltalentoamme takaisin Saksaan. Menimme uudestaan samaan puistoon, jossa kävimme jo eilen ja söimme eräässä kahvilassa ennen siirtymistä lentoasemalle. Lentäessä kaikki meni hyvin, mutta Nürnbergissä bussimme Regensburgiin oli rankasti myöhässä. Bussia ei näkynyt eikä kuulunut ja saimme tekstiviestin, että se on 40 minuuttia myöhässä. Näitä viestejä satelikin pitkin yötä ja lopulta bussi saapui kokonaiset kolme tuntia myöhässä. Flixbusia ei huvita enää käyttää tällaisen toiminnan jälkeen, joten kehotan kaikkia boikotoimaan tuota ala-arvoista bussiyhtiötä. Kotiin kuitenkin päästiin viideltä yöllä, onneksi oli vielä sunnuntai välissä ennen työviikon alkamista.